O letišti
Významná data
- 1946
- přijato rozhodnutí o stavbě nového letiště v Brně v lokalitě Tuřany
- 1954
- letiště uvedeno do provozu jako státní letiště s vojenským provozem
- 1958
- oficiálně zahájen civilní provoz
- 1965–1970
- dosahovány největší výkony v pravidelné vnitrostátní dopravě (vzhledem k neexistenci kvalitní a rychlé pozemní dopravy zajišťovaly Československé aerolinie spojení do Košic, Sliače, Bratislavy, Ostravy, Holešova, Prahy, Karlových Varů)
- 1967
- vybudována nová odbavovací hala, instalován systém přesných přibližovacích majáků ILS
- 1978
- VPD prodloužena na 2650 m
- 1986
- rozšířena odbavovací budova
- 1982–1992
- letiště ve správě Ministerstva obrany
- 1991
- ukončení vojenského provozu
- 1992
- Česká správa letišť přebírá letiště od Ministerstva obrany, v srpnu je obdrženo povolení k provozu veřejné mezinárodní dopravy, letiště zahajuje civilní provoz po několika letech útlumu
- 1995
- poprvé od sedmdesátých let byla překročena hranice 100 tisíc odbavených cestujících za rok
- 1996
- provedena částečná rekonstrukce odbavovací budovy, dokončena výstavba hasičské stanice
- 1997
- v květnu se konal první Letecký den v novodobé historii letiště, první přistání letounu Boeing 747
- 2000
- zahájení provozu pravidelné dopravy na lince Praha-Brno. Provoz byl ukončen k 30.3.2001
- 2002
- od 1.7.2002 zahájila provozování letiště společnost LETIŠTĚ BRNO a.s., která byla založena za účelem provozování a rozvoje letiště Brno-Tuřany, majetek letiště zůstává v majetku státu
- 2004
- od 1.7.2004 přechází letiště do vlastnictví Jihomoravského kraje, LETIŠTĚ BRNO a.s. je nadále provozovatelem
- 2005
- zahájení provozu na lince Brno — Londýn se společností Ryanair
- 2006
- výstavba nové odbavovací budovy
- 2008
-
rekonstrukce původní odbavovací budovy
více než 500 tisíc odbavených cestujících - 2009
- návštěva papeže Benedikta XVI.
- 2011
- nejvíce odbavených cestujících v historii Brněnského letiště - 557 952.
Vývoj civilního letectví v Brně
Historie brněnských letišť začíná v roce 1923, kdy se o zřízení státního letiště začalo zajímat ministerstvo veřejných prací. Jako nejvýhodnější byl nakonec vybrán katastr Černovic.
Dne 23. května 1926 přistálo na tomto letišti první letadlo Farman - Goliath pro 12 cestujících. Následujícího dne odpoledne přilétlo z Prahy letadlo De Havilland, imatrikulační značky L-BAHE, se 4 cestujícími. Tento den je považován za zahájení letecké dopravy do Brna.
Již v následujícím roce začala pravidelná přeprava pošty na trati Brno - Glivice - Wroclaw - Berlín a Brno - Vídeň. V letech 1927 - 1930 se zvyšuje význam letecké dopravy do jihomoravské metropole. Brno má spojení s Prahou, Bratislavou, Košicemi, Zlínem, Piešťanami, Užhorodem, Kluží, Bukureští, Sarajevem a Záhřebem. Po důsledcích hospodářské krize, která se začíná projevovat od roku 1931, dochází v roce 1935 ke zrušení zahraničních linek a provoz na brněnském letišti rapidně slábne. V roce1938 přichází okupace, která ukončila první etapu letecké dopravy v Brně.
V poválečných letech dochází k obnovení pravidelného spojení s Prahou a později i s ostatními městy v Československu. S příchodem nové letadlové techniky přestává travnaté letiště v Černovicích vyhovovat. Ještě před válkou Zemský úřad v Brně jednal o zřízení nového letiště v oblasti obce Tuřany. Výstavba nového letiště, která byla financována Hlavní správou civilního letectví, začala až po roce 1950. V roce 1967 byla vybudována nová odbavovací hala a v roce 1972 začaly práce na rozšíření stávajícího letiště. Od 1.1.1982 bylo letiště předáno do správy ministerstva obrany. V tomto období probíhal civilní letecký provoz pouze v době konání veletrhů. V roce 1986 byla dokončena přístavba odbavovací haly a souvisejících objektů. Na základě zvyšujícího se zájmu o letiště Brno - Tuřany pro mezinárodní lety byl v roce 1989 udělen letišti statut veřejného mezinárodního civilního letiště.
Od 1.1.1991 do 30.6.2002 zajišťovala provoz a rozvoj letiště Česká správa letišť, která vznikla jako státní příspěvková organizace, která v roce 1995 byla přetransformována na státní podnik. ČSL v České republice zajišťoval provoz a rozvoj čtyř mezinárodních letišť - Praha, Ostrava, Karlovy Vary a Brno.
Zakladatel ČSL, s.p., Ministerstvo dopravy a spojů v roce 2001 rozhodl o realizaci pilotního projektu - provozování regionálního letiště Brno-Tuřany na bázi partnerství veřejného a soukromého sektoru. V souladu s jednotlivými kroky tohoto projektu zahájila 1.7.2002 provozování letiště společnost LETIŠTĚ BRNO a.s., mezi jejíž základní povinnosti patří dlouhodobé zajištění provozu letiště a služeb souvisejících s leteckou dopravou, zajištění údržby a rozvoje letiště v souladu s potřebami letecké dopravy. 1.7. 2004 bylo na základě zákona 166 z roku 2004 převedeno letiště Brno-Tuřany do majetku Jihomoravského kraje.
23. března 2005 byla uvedena do provozu pravidelná linka provozovaná leteckou společností Ryanair na trase Brno - Londýn. V tomtéž roce byl položen základní kámen nové odbavovací budovy. Projekt výstavby byl spolufinancován Evropskou unií. Samotná stavba byla dokončena po 364. dnech od poklepání základního kamene a to 18.9.2006. V roce 2007 získala titul Stavba roku.